rdfs:comment
| - In Japan, a chinjusha (鎮守社•鎮社, or tutelary shrine) is a Shinto shrine which enshrines a tutelary kami (鎮守神, chinjugami); that is, a patron spirit that protects a given area, village, building or a Buddhist temple. The Imperial Palace has its own tutelary shrine dedicated to the 21 guardian gods of Ise Shrine. Tutelary shrines are usually very small, but there is a range in size, and the great Hiyoshi Taisha for example is Enryaku-ji's tutelary shrine. The tutelary shrine of a temple or the complex the two together form are sometimes called a temple-shrine (寺社, jisha). If a tutelary shrine is called chinju-dō, it is the tutelary shrine of a Buddhist temple. Even in that case, however, the shrine retains its distinctive architecture. (en)
- In Giappone, una chinjusha (鎮守社•鎮社? o santuario tutelare) è un santuario shintoista che custodisce un kami tutelare (鎮守神 chinjugami?); cioè, uno spirito protettore che protegge un'area, un villaggio, un edificio o un tempio buddista. Il Palazzo Imperiale ha il suo santuario tutelare dedicato alle 21 divinità guardiane del Santuario di Ise. I santuari tutelari sono in genere molto piccoli, ma c'è una gamma di dimensioni, e il grande per esempio è il santuario tutelare di Enryaku-ji. Il santuario tutelare di un tempio o del complesso nelle due forme insieme sono talvolta chiamati un tempio-santuario (寺社 jisha?). Se un santuario tutelare è chiamato chinju-, è il santuario tutelare di un tempio buddista. Anche in questo caso, tuttavia, il santuario conserva la sua particolare architettura. (it)
- Au Japon, un chinjusha (鎮守社•鎮社, « sanctuaire tutélaire ») est un sanctuaire shinto qui vénère un kami tutélaire (鎮守神, chinjugami), c'est-à-dire un esprit protecteur qui garde une zone donnée, un village, un bâtiment ou un temple bouddhiste. Le palais impérial possède son sanctuaire tutélaire propre dédié aux vingt et un dieux gardiens d'Ise-jingū. (fr)
|