About: O Malho     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : dbo:WrittenWork, within Data Space : dbpedia.demo.openlinksw.com associated with source document(s)
QRcode icon
http://dbpedia.demo.openlinksw.com/describe/?url=http%3A%2F%2Fdbpedia.org%2Fresource%2FO_Malho&invfp=IFP_OFF&sas=SAME_AS_OFF

O Malho (Portuguese: The Mallet) was a Brazilian weekly satirical magazine published from 1902 to 1954. It was based in Rio de Janeiro, Brazil. It was the first commercially successful Brazilian satirical magazine during the Republican regime.

AttributesValues
rdf:type
rdfs:label
  • O Malho (en)
  • O Malho (pt)
rdfs:comment
  • O Malho (Portuguese: The Mallet) was a Brazilian weekly satirical magazine published from 1902 to 1954. It was based in Rio de Janeiro, Brazil. It was the first commercially successful Brazilian satirical magazine during the Republican regime. (en)
  • O Malho foi uma revista ilustrada, que tinha como principal característica a sátira política e o humor. Surgiu no Rio de Janeiro no ano de 1902, e circulou por mais de cinquenta anos, com uma breve pausa no ano de 1930, devido à Revolução de 1930. A revista O Malho era publicada semanalmente, e começou a ganhar notoriedade devido as charges e caricaturas famosas que tinham como objetivo ironizar a política do país. A revista surgiu sob a direção artística do artista pernambucano Crispim Do Amaral, e direção geral do jornalista e político Luís Bartolomeu de Souza e Silva, que era também proprietário do periódico A Tribuna (RJ). (pt)
foaf:depiction
  • http://commons.wikimedia.org/wiki/Special:FilePath/Revistaomalho.gif
dcterms:subject
Wikipage page ID
Wikipage revision ID
Link from a Wikipage to another Wikipage
Link from a Wikipage to an external page
sameAs
dbp:wikiPageUsesTemplate
thumbnail
based
country
finaldate
  • January 1954 (en)
firstdate
founded
frequency
  • Weekly (en)
image caption
  • Logo of O Malho in the first issue (en)
image file
  • Revistaomalho.gif (en)
image size
language
oclc
has abstract
  • O Malho (Portuguese: The Mallet) was a Brazilian weekly satirical magazine published from 1902 to 1954. It was based in Rio de Janeiro, Brazil. It was the first commercially successful Brazilian satirical magazine during the Republican regime. (en)
  • O Malho foi uma revista ilustrada, que tinha como principal característica a sátira política e o humor. Surgiu no Rio de Janeiro no ano de 1902, e circulou por mais de cinquenta anos, com uma breve pausa no ano de 1930, devido à Revolução de 1930. A revista O Malho era publicada semanalmente, e começou a ganhar notoriedade devido as charges e caricaturas famosas que tinham como objetivo ironizar a política do país. A revista surgiu sob a direção artística do artista pernambucano Crispim Do Amaral, e direção geral do jornalista e político Luís Bartolomeu de Souza e Silva, que era também proprietário do periódico A Tribuna (RJ). O ano de 1910 foi marcado por mudanças dentro do corpo societário da revista O Malho, que passou a ter como coproprietário o político mato-grossense Antonio Azeredo. As sátiras políticas feitas pelo periódico acabaram afetando a política parlamentar, visto que Azeredo tinha mandato no Senado e os posicionamentos da revista foram encarados como tendo influência sua. A crise foi tamanha, que causou a demissão do Presidente da Câmara da época, Sabino Barroso. Alguns anos depois, em 1918, O Malho trocou novamente de dono e passou a dirigida por Álvaro Moreira e J.Carlos. Nessa época, a revista era considerada uma das mais prestigiadas de todo o Brasil. A empresa O Malho S.A era dona de outras publicações, como a revista Para Todos, Ilustração Brasileira, Leitura Para todos, Tico-Tico e Cinearte. Em 1918, a empresa foi vendida para a editora Pimenta de Mello. Na época O Malho possuía o maior número de desenhistas presentes, além dos já citados, outros que fizeram parte da revista foram J. Ramos Lobão, Gil (Carlos Leon), Calixto Cordeiro, Raul, Yantok, Alfredo Storni, Cícero Valadares, Angelo Agostini, Seth, Alfredo Cândido, Augusto Rocha, Ariosto, Vasco Lima, Loureiro, Nássara, Luis Peixoto, Téo, Enrique Figueiroa, Del Pino, Guevara e Adres. Além dos desenhistas, a revista contou com vários colaboradores entre eles Lindolfo Collor, Batista Jor, Elói Pontes, Hildebrando Martins, Claudinei Martins, João do Rio e Raul de Azevedo. (pt)
prov:wasDerivedFrom
page length (characters) of wiki page
date
depiction description (caption)
  • Logo of O Malho in the first issue (en)
image size (px)
city
country
language
foaf:isPrimaryTopicOf
is Link from a Wikipage to another Wikipage of
Faceted Search & Find service v1.17_git139 as of Feb 29 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 08.03.3330 as of Mar 19 2024, on Linux (x86_64-generic-linux-glibc212), Single-Server Edition (378 GB total memory, 56 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software